Programma / foto's

MEDEDELING 24-02-2021

Het bestuur van de Oranjevereniging Tiel en 5 mei comité Tiel heeft in het kader van de coronamaatregelen helaas ook voor dit jaar moeten besluiten geen publieke activiteiten te organiseren op Koningsdag en 5 Mei.

Wel bieden wij op 27 april de bewoners van de verzorgingstehuizen in Tiel een traktatie aan en zullen op 4 mei bloemen leggen bij het oorlogsmonument.

Wanneer het weer is toegestaan schrijven we een algemene ledenvergadering uit en zullen we ons gaan beraden hoe we in 2022 onze activiteiten weer op gaan starten. Het bestuur doet een dringend beroep op de inwoners van Tiel om mee te denken over welke activiteiten dit worden. Daarnaast zijn wij op zoek naar vernieuwing en uitbreiding van het bestuur. Belangstellenden kunnen zich melden via info@oranjeverenigingtiel.nl.

Nationaal programma Koningsdag 2021

De afgelopen maanden is er intensief overleg geweest met de Oranje bond en is er gewerkt aan een Corona-proof nationaal programma voor Koningsdag 2021. Met het aangepaste programma kunnen we Koningsdag toch vieren: veilig, in onze eigen “bubbel”, digitaal en buiten wanneer dat kan, in en om ons huis.

Het bestuur van de Oranjevereniging Tiel wenst u een mooie Koningsdag toe!

• Vanaf 06.15 uur vlaggen
  • 09.00 uur bezorging Oranje tompoucen bij de verzorgingshuizen in Tiel.
  • 10.00 uur luiden van de klokken, en het zingen van het Wilhelmus.
  • 10.00 uur tot 11.00 uur kinderspelen in straat en buurtpleinen in het kader van #oranjebuiten (zie het programma hieronder).
  • 11.00 uur tot 13.00 uur Bezoek Koning aan Eindhoven rechtstreeks te volgen op NPO1.
  • 12.00 uur geeft onze stadsbeiaardier Wim Ruitenbeek een Oranjeconcert op het carillon van de St Maartenskerk.
  • 15.00 uur in samenwerking met Omroep Max muzikaal programma in paleistuin Soestdijk.
  • 16.30 uur Nationale Borrel ook te zien via Omroep Max op NPO 1.

Game cybercriminaliteit

De stichting Hackshield heeft speciaal rondom Koningsdag een game online staan om kinderen tussen de 8 en 12 jaar weerbaar te maken tegen cybercriminaliteit. De game is te spelen van 19 t/m 30 april. Kijk op https://joinhackshield.nl voor meer informatie.

Omroep Max op NPO 1 over de geschiedenis van Koningsdag

Vanaf 23 april zijn er een 3-tal uitzendingen door Omroep Max op NPO 1 over de geschiedenis van Koningsdag. Een programma vol hoogtepunten over 100 jaar viering Koningsdag. Uitzenddagen zijn:

• 23 april om 16.35 uur
  • 24 april om 17.05 uur
  • 26 april om 16.35 uur

#oranjebuiten voor alle kinderen in Nederland!

Op 27 april 2021 viert Koning Willem-Alexander zijn verjaardag. En wij vieren mee! Alle kinderen in Nederland worden uitgenodigd!

10.00 uur buitenspelen!

Op de stoep, in de tuin, in de speeltuin of in de buurt. Veilig, verstandig, op afstand. Deze uitnodiging komt van de Koninklijke Bond van Oranjeverenigingen. Samen met diverse organisaties. Hiermee onderstrepen we het belang voor kinderen om buiten te zijn, te spelen en te bewegen op deze feestelijke dag. In deze coronatijd, waarin juist ook kinderen beperkingen ervaren, is het belangrijk om het leven te vieren en naar buiten te gaan. Uiteraard binnen de coronamaatregelen, dus met eigen gezin, vriendje of vriendinnetje, buurkinderen. Fantastisch om op 27 april een straatbeeld te zien met spelende kinderen, net als op ‘gewone’ Koningsdagen, nu met de nodige afstand.

Het ochtendprogramma ziet er als volgt uit:

• Tussen 09.30 en 10.00 uur klinkt er carillonmuziek vanaf tientallen beiaards in Nederland. Waaronder ook het nieuwe Kinderen voor Kinderen Koningsspelenliedje ‘Zij aan zij’. Om 10.00 uur klinkt het Wilhelmus. www.klokkenspel.org/ www.kinderenvoorkinderen.nl
  • 10.00 uur: Kinderen worden uitgenodigd om buiten te gaan spelen.
  • De NUSO, branchevereniging van speeltuinen inspireert haar leden om leuke activiteiten te organiseren. www.nuso.nl
  • Jantje Beton biedt volop inspiratie voor het speeluurtje via www.speelbeweging.nl.
  • Scouting Nederland deelt ideeën via www.thuisopavontuur.nl.
  • YMCA Nederland biedt speeltips aan op www.ymca.nl/koningsdag.
  • Ga naar: www.oranjebond.nl, met de inbreng van KBOV-leden veel stoep-en-tuin-speeltips. Lekker buiten, lekker spelen en bewegen op Koningsdag 2021!
  • Gedurende de hele meivakantie zijn er op een groot aantal bijzondere locaties, zoals kastelen, landgoederen en buiten plaatsen, speciale kinderactiviteiten te beleven. www.skbl.nl

Koningsdag

in beeld